Dag 3: Bedevaart Batavia - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu Dag 3: Bedevaart Batavia - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu

Dag 3: Bedevaart Batavia

Door: Michael, Robert Jan en Shirleni

Blijf op de hoogte en volg Reisoptie BINDING

15 Juli 2013 | Suriname, Paramaribo

Batavia – Vroeg in de ochtend van maandag 15 juli vertrokken drie bussen met Nederlandse jongeren vanuit Paramaribo voor een bedevaart naar Batavia. 54 jongeren uit de bisdommen Rotterdam en Breda die op weg zijn naar de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro.
In de 19e eeuw was Batavia een oord waar melaatsen werden ondergebracht, vaak onder erbarmelijke omstandigheden. Veel Surinamers waren bang besmet te raken met deze ziekten en daarom werden melaatsen verbannen naar een oord ver weg van de bewoonde wereld. Het was de Nederlandse priester Petrus Donders uit Tilburg die zich het lot van deze mensen aantrok. 27 jaar Woonden deze priester te midden van de melaatsen om ze te verzorgen, te bemoedigen en te begeleiden. Uiteindelijk zal Petrus (Peerke) Donders in 1887 in Batavia tussen de mensen die hij verzorgde overlijden.
Voor veel van de Nederlandse bedevaartgangers was het een eerste kennismaking met deze bijzondere priester. Zijn werk en inzet voor de zieken kwam tot uiting in een viering van de kruisweg die overging in een eucharistievering die eindigde bij het vroegere graf van Donders. Na de viering werden kaarsen geplaatst bij het graf van Donders. Veel jongeren waren erg onder de indruk van wat ze gehoord en gezien hadden. “Het is zo bijzonder dat iemand naar de andere kant van de wereld gaat om zich volledig in te zetten voor zieken die nergens meer welkom zijn.”, zei een van de jongeren na afloop in een gesprek. Voor veel bedevaartgangers is Petrus Donders een inspiratiebron geworden in het navolgen van Jezus die ook zijn leven heeft gegeven voor de ander, voor ons.

Michael Magielse

Vandaag onze reisheilige Petrus Donders ofwel Peerke.
In onze voorbereiding op weg naar Rio via Suriname was Tilburg een tussenstop. Hier zijn wij bij het Peerke Donders paviljoen geweest en hebben hier onze eerste indrukken opgedaan over hoe Petrus leefde. Die dag hebben we afgesloten met het bidden van de kruisweg.
Nu onze weg Suriname heeft bereikt, zijn wij vandaag dan echt op weg gegaan naar Batavia, de plek waar Petrus Donders terecht was gekomen om voor de melaatsen te zorgen.
Maar voordat we hier terecht kwamen, hebben we een lange weg moeten afleggen eerst met busjes waar wij samen hebben gezongen en de rozenkrans hebben gebeden.
Na een moment van gebed en stilte kwamen we aan in Boskamp, waar wij na even wachten op de boot stapte naar Batavia.
Uiteindelijk aangekomen in Batavia zijn wij verwelkomt door Mgr. De Bekker, die ons vervolgens is voorgegaan' in het bidden van de Kruisweg. Een kruisweg met mooie bezinningsteksten over Petrus Donders.
Vervolgens na dertien staties hebben we de eucharistie gevierd in de open lucht kapel in de richting van het graf van Peerke Donders.
Tijdens deze eucharistie hebben we een goede en mooie preek over het leven van Petrus Donders gehoord, hoe hij barmhartig aan de melaatsen het leven heeft gegeven.
Als laatste sloten wij de eucharistie en de kruisweg af met het bidden van de veertiende statie.
Hierna was er een lunch die verzorgd was door Surinaamse gastvrouwen.
Na deze lunch zijn wij nog in deelgroepen bij elkaar gekomen om nog even na te praten over ' het geloof van Petrus Donders', waarna we om half vijf weer zijn vertrokken naar ons gastenverblijf.

Robert-Jan van den Boogaard

De reis van Bisdommen Rotterdam en Breda naar de Wereldjongerendagen, toepasselijk getiteld 'Binding', heeft zijn start in Paramaribo, Suriname. Inmiddels zijn we op de derde dag beland. Dit keer moesten de jongeren vroeg op staan om op stap te gaan naar Batavia. De plek waar de zalige Petrus Donders het merendeel van zijn leven heeft doorgebracht om te zorgen voor melaatsen. Aan de start van deze bedevaart baden Mgr. Van den Hende en de andere priesters in de bussen een reisgebed. Al gauw barste de jongeren in gezang los. Nederlandstalige, Engelstalige en uiteraard ook Surinaams Christelijke liederen vulden de busjes met vreugde en gezelligheid. De sfeer zat er goed in. De sereniteit keerde na een tijd terug met het gezamenlijk bidden van de rozenkrans. Na een rit van twee uur was het tijd om over te stappen op de boot naar Batavia. Om even een beeld te geven van waar we ons bevonden. Batavia is een mooi voorbeeld van tropisch Suriname als het gaat om de natuur. Overal palmbomen en Mgr. de Bekker wees ons er zelfs op om niet onder de bomen te gaan staan in het geval van vallende kokosnoten. Eenmaal aangekomen ging Mgr. de Bekker voor in de kruisweg. Bij elke statie werd een link gelegd met het verhaal van Petrus Donders. Daarna volgde de Eucharistieviering in de open lucht. Tijdens de preek vertelde pater Kross het verhaal van Petrus Donders. Hoe hij zich vrijwillig aanmeldde om van Nederland te verhuizen naar Suriname om Gods liefde te verspreiden en vooral voor degene die dat het meest nodig hadden. Hij deed dit door zorg te dragen voor de armen en verstotenen. De melaatsen die werden verbannen uit de bewoonde wereld om eenzaam te lijden op het eiland Batavia. Een indrukwekkend verhaal wat voor ons allen als voorbeeld kan dienen. Een simpele man die met zijn daden voor de minsten van ons, indruk maakten op de inwoners van Suriname en zo de bloei van de RK missie in Suriname inzette. Met name met betrekking tot het thema van de Wereldjongerendagen kunnen jongeren hem als een goed voorbeeld nemen. Hoe men heen kan gaan en van alle volken God's leerlingen kunnen maken. Door concrete daden van liefde.

Shirleni Blanken

• 17 Juli 2013 - 10:34

Maritza Poulina:

Geweldig ik bid voor jullie,

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reisoptie BINDING

Beleef onze verhalen over onze pelgrimage naar de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Allereerst beleven we de ‘Missionary Week’ in Paramaribo, Suriname! We storten ons daar in een programma van ontmoeting, vieren, cultuur en geschiedenis, waarin de verbindingen tussen jongeren onderling en tussen Nederland en Suriname worden uitgediept. De deelname aan de WJD in Rio zorgt voor verdere verbondenheid tussen jongeren onderling en de band van jongeren met de lokale geloofsgemeenschappen in de lokale bisdommen. Wij bereiden ons voor op een week vol verschillende activiteiten en ontmoeting! Zo staan de volgende dingen op het programma: kennismaking en bezichting van Paramaribo, een bedevaart naar Batavia (waar de zalige Peerke Donders veel goed werk heeft gedaan) en een bezoek aan natuurreservaat Bronwsberg of Colakreek. Ook vieren we de H. Mis in de kathedraal van Paramaribo (die geheel van hout is!), brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia (de plek van de Decembermoorden), zal er een culturele avond worden georganiseerd en is er natuurlijk ruimte voor groepsgesprekken met de andere deelnemende jongeren. Overnachten doen we met alle deelnemers op een centrale locatie.

Actief sinds 11 Sept. 2012