Het slot(weekend) van de WJD - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu Het slot(weekend) van de WJD - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu

Het slot(weekend) van de WJD

Door: Jan, Martijn en Ramon

Blijf op de hoogte en volg Reisoptie BINDING

28 Juli 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

De paus zien, op en top drukte, ontmoetingen, slapen op een harde grond en een grootste eucharistieviering. Kort gezegd wat er gebeurde in het slotweekend, maar eigenlijk is dat niet in een paar woorden te omschrijven. Om met zo'n grote groep op zo 'n manier samen te komen is natuurlijk fantastisch en niet iets dat vaak voorkomt, dat kan alleen tijdens de wereldjongerendagen.

Het slotweekend begon vrijdag traditioneel met de kruisweg. Heel indrukwekkend om het lijdensverhaal op en rond het strand met zoveel jongeren mee te maken. Mooie, bombastische muziek en ook een rust bij iedereen die me echt raakte. Zeer bijzonder om op deze manier dit mee te maken.

Zaterdagochtend hadden we de laatste eucharistieviering met de Nederlanders op de slaaplocatie.
Hierna zouden we om elf uur met z'n allen met bussen naar het startpunt van de pelgrimstocht; maar typisch Braziliaans: twee bussen kwamen pas om twaalf uur opdagen. Eenmaal aangekomen op het startpunt liepen we in een lange stoet richting Copacabana. De sfeer tijdens de tocht was fantastisch; iedereen was vrolijk aan het zingen en bidden en a la WJD werden er natuurlijk items tussen verschillende groepen geruild. Na een tussenstop van ongeveer een uur om ons etenspakket voor de komende maaltijden op te pikken, bereikte we om ongeveer zes uur Copacabana. Na eventjes zoeken vonden in het zand een plekje om met een deel van de groep te liggen. Daar vielen de meesten al vrij vroeg in de avond in slaap - de vermoeidheid van de afgelopen dagen zal er mogelijk iets mee te maken hebben gehad.

Tegen een uur of zes werd ik na zeer behoorlijk geslapen te hebben wakker. Heel apart en zeker ook uniek om in zo'n mensenmassa op een strand wakker te worden. Na geïnventariseerd te hebben of iedereen goed had geslapen, waarop ik wisselende antwoorden kreeg, en na een lekker ontbijt begon om tien uur de slotviering. De eerste viering voor mij met de paus. Ook al heb ik hem niet in het echt gezien, het was wel heel indrukwekkend om de viering mee te maken met hem. Ook de drie miljoen mensen en de leuke, moderne muziek maakte het een hele inspirerende ervaring.
Ondanks de grote drukte tijdens de communie heeft bijna iedereen, na wel een tijdje wachten, dat wel, de communie gekregen die dat wilde. Daarna kwam de paus met de mededeling waar iedereen met spanning op zat te wachten: de locatie van de aankomende WJD. Krakau, in Polen in 2016 zal gastheer zijn. De vreugde die toen losbarstte bij voornamelijk Polen, maar ook bij andere landen, was fantastisch om mee te maken. Een geweldig einde van het slotweekend. Bij thuiskomst is het afwachten wat ik andere mensen mee kan geven, maar ik kan in ieder een ding al beloven: tot over drie jaar, en dan zal ik opnieuw een verslagje schrijven over mijn WJD ervaringen daar.

Jan en Martijn

Als zijnde op Lowlands ontwaakte we allen in onze slaapzakken, hutje mutje opeengepakt op het strand van Copacabana-beach. Juichend langs de boulevard stonden ondertussen ontelbaar veel jongeren, vlaggen in de lucht, camera’s gereed. Welke ster zou zijn opwachting maken om op dit grootste jongerenfestival ter wereld zijn entree te maken? Het was echter geen gitaarheld voor een nieuwe editie van “Rock in Rio”, maar Paus Franciscus die voor zou gaan in de slotmis die het einde van de Wereldjongerendagen markeert.

Nadat de Paus Franciscus op het podium bij het altaar was gearriveerd veranderende de feestende jongerenmassa op het strand in de grootste tijdelijke openluchtkerk ter wereld. De groepsnaam ‘Binding’ bleek van toepassing op iedereen die het strand bevolkte, jongeren van alle volkeren en naties vierde tezamen de eucharistie, met elkaar verbonden in de naam van de Heer, als één wereldkerk.

Na afloop kwam de grote emigratie-stroom weer op gang. De vele pelgrims trokken weer terug naar hun slaaplocaties verspreid over de stad om zich te herpakken voor de thuisreis. Een ervaring rijker die ze in het licht van de WJD, “Ga, en maak alle volkeren tot leerling!” (Mt. 28, 19), mee mogen nemen naar Nederland. De trip die wij morgen gaan aanvangen (zes uur in de bus, bijna twaalf uur in het vliegtuig), alvast vooruit kijkend met goede moed naar 2016. Krakau here we come!

Ramon

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Reisoptie BINDING

Beleef onze verhalen over onze pelgrimage naar de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Allereerst beleven we de ‘Missionary Week’ in Paramaribo, Suriname! We storten ons daar in een programma van ontmoeting, vieren, cultuur en geschiedenis, waarin de verbindingen tussen jongeren onderling en tussen Nederland en Suriname worden uitgediept. De deelname aan de WJD in Rio zorgt voor verdere verbondenheid tussen jongeren onderling en de band van jongeren met de lokale geloofsgemeenschappen in de lokale bisdommen. Wij bereiden ons voor op een week vol verschillende activiteiten en ontmoeting! Zo staan de volgende dingen op het programma: kennismaking en bezichting van Paramaribo, een bedevaart naar Batavia (waar de zalige Peerke Donders veel goed werk heeft gedaan) en een bezoek aan natuurreservaat Bronwsberg of Colakreek. Ook vieren we de H. Mis in de kathedraal van Paramaribo (die geheel van hout is!), brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia (de plek van de Decembermoorden), zal er een culturele avond worden georganiseerd en is er natuurlijk ruimte voor groepsgesprekken met de andere deelnemende jongeren. Overnachten doen we met alle deelnemers op een centrale locatie.

Actief sinds 11 Sept. 2012