Vrijdag 26 juli: de kruisweg - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu Vrijdag 26 juli: de kruisweg - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu

Vrijdag 26 juli: de kruisweg

Door: Ellen en Rosalinde

Blijf op de hoogte en volg Reisoptie BINDING

26 Juli 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zie de foto's op de Facebookpagina:

Na de eucharistieviering ben ik samen met een aantal anderen samen op pad gegaan. We hebben eerst wat gegeten in de buurt van de slaaplocatie en hebben vervolgens de bussen gepakt naar Copacabana Beach.

Hier aangekomen hebben we een goede plek gezocht ; eerst om de Paus te kunnen zien en vervolgens op het strand de Kruisweg te bekijken. Het voorbij rijden van de Paus konden we heel goed zien.
De Kruisweg hebben we gevolgd op een van de grote schermen op het strand. Dit was voor mij een hele mooie ervaring omdat het zo mooi was met alle staties op de boulevard. Daarnaast is het prachtig om dit met zoveel jongeren samen te beleven.

Ellen de Smit

RKK heeft een video gemaakt, met de reacties van de 23-jarige Jill, over de Kruisweg. Jill is een van de Nederlandse jongeren die ook mee is met een van de reizen van de Nederlandse bisdommen:

Van ruilen komt… wjdgevoel
Vandaag de laatste catechese. Gegeven door monseigneur de Jong in een razend tempo. Tijd om te schrijven was er niet, dus moest je goed luisteren hoe je kunt evangeliseren. Het thema zorgde voor flinke discussies tijdens het groepsgesprek. Best leuk om dat eindelijk te ervaren.
De middag benutten we om naar Copacabana te trekken. We hebben genoeg ervaring met het Braziliaans openbaar vervoer om uren van tevoren te vertrekken. In de bus is het heel gezellig met allemaal ruilende Brazilianen, Argentijnen en andere jongeren. We zijn voor ons gevoel nog nooit zo snel bij de overstap geweest.
En wat blijkt, het was niet alleen gevoel. We zijn ruim op tijd op Copacabana. We staan uiteindelijk op drie meter afstand van de weg waarover de paus aankomt. De rest van de route kunnen we op schermen volgen. Terwijl we foto’s maken van jongeren met daarachter de wilde zee vol marineschepen, zien we dat de paus ook hier zijn bewakers gek maakt door uit de auto te stappen en handen te schudden. Wat blijft het een geweldige man. Het is ook heerlijk zitten tussen de enthousiaste Zuid-Amerikanen. Ze juichen wat af. De kruisweg is heel theatraal uitgebeeld. Het doet ons wat aan de Passion denken, maar dan kruisdragers en theater gecombineerd.
Na de bijeenkomst kunnen we al concluderen dat het een goede dag is geweest. Maar gelukkig gaat die nog verder, want omdat de hele binnenstad afgesloten is, zoeken we met Braziliaanse, Peruaanse, Chileense en engelse jongeren naar het dichtstbijzijnde busstation. Al ruilende komen we zo terug bij de slaapplaats. Als dat het wjdgevoel niet is…

Rosalinde

• 29 Juli 2013 - 21:20

Lucie:

Lieve reizigers,

Dank voor jullie verslaglegging en een gezegende reis terug.

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Reisoptie BINDING

Beleef onze verhalen over onze pelgrimage naar de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Allereerst beleven we de ‘Missionary Week’ in Paramaribo, Suriname! We storten ons daar in een programma van ontmoeting, vieren, cultuur en geschiedenis, waarin de verbindingen tussen jongeren onderling en tussen Nederland en Suriname worden uitgediept. De deelname aan de WJD in Rio zorgt voor verdere verbondenheid tussen jongeren onderling en de band van jongeren met de lokale geloofsgemeenschappen in de lokale bisdommen. Wij bereiden ons voor op een week vol verschillende activiteiten en ontmoeting! Zo staan de volgende dingen op het programma: kennismaking en bezichting van Paramaribo, een bedevaart naar Batavia (waar de zalige Peerke Donders veel goed werk heeft gedaan) en een bezoek aan natuurreservaat Bronwsberg of Colakreek. Ook vieren we de H. Mis in de kathedraal van Paramaribo (die geheel van hout is!), brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia (de plek van de Decembermoorden), zal er een culturele avond worden georganiseerd en is er natuurlijk ruimte voor groepsgesprekken met de andere deelnemende jongeren. Overnachten doen we met alle deelnemers op een centrale locatie.

Actief sinds 11 Sept. 2012