Boete en verzoening - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu Boete en verzoening - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu

Boete en verzoening

Door: Peter Dullaart

Blijf op de hoogte en volg Reisoptie BINDING

17 Juli 2013 | Suriname, Paramaribo

Toevoeging Jasper Zandvliet: Gisteren was een erg mooie dag, een dag waarop we een catechese hadden over de biecht en, na een vrij middagprogramma, 's avonds aanbidding en gelegenheid om te biechten. De dag hebben we gezamenlijk afgesloten met een drankje op een terras. Een goed moment om zo'n indrukwekkende dag af te sluiten.
Straks (het is nu 5 voor 7 op 17 juli), vertrekken we richting de jungle, om Brownberg te bekijken. Morgen is het dus zeker de moeite waard om de blog, de website van de bisdommen:
- www.bisdomrotterdam.nl
- www.bisdombreda.nl
- www.mobielehelden.nl
te bekijken!!

Op de dag dat we aandacht zouden besteden aan het thema: boete en verzoening zijn wij naar de Alphonuskerk in Paramaribo gelopen om de eucharistie te vieren. Het was de derde houten kerk die we hier in Suriname bezochten en weer werden we door de mooie zang, de kleurige inrichting en de toewijding aan de drieene God getroffen. Voor de viering hield rector Norbert Schnell een uitstekende inleiding over boete en verzoening, uitgaande van het verhaal van de Verloren zoon oftewel de Barmhartige Vader. Dat verhaal laat zien hoe God is, die niet onze zonden nadraagt of ondervraagt, maar ons vol liefde omarmd. Vanuit dit verhaal maakte hij de overstap naar het sacrament van boete en verzoening zoals de katholieke kerk dit aanbiedt.
In het groepsgesprek dat daarop volgde hadden wij een erg interessante uitwisseling van ervaringen met de biecht. Na een welbestede middag zijn wij ’s avonds naar de kathedraal vertrokken. De combinatie van aanbidding van het sacrament en gewetensonderzoek was voor een heel aantal van onze groep een goede opstap tot een persoonlijke biecht, die de nodige emoties losmaakte.
Een samenzijn met een Parbo-biertje vormde een goede afsluiting van deze leerzame dag.

• 17 Juli 2013 - 13:34

Lucie:

Lieve reizigers,

Fijn dat jullie, ondanks het drukke programma én de warmte, het thuisfront blijven informeren.
    Leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn.

Alle goeds!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reisoptie BINDING

Beleef onze verhalen over onze pelgrimage naar de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Allereerst beleven we de ‘Missionary Week’ in Paramaribo, Suriname! We storten ons daar in een programma van ontmoeting, vieren, cultuur en geschiedenis, waarin de verbindingen tussen jongeren onderling en tussen Nederland en Suriname worden uitgediept. De deelname aan de WJD in Rio zorgt voor verdere verbondenheid tussen jongeren onderling en de band van jongeren met de lokale geloofsgemeenschappen in de lokale bisdommen. Wij bereiden ons voor op een week vol verschillende activiteiten en ontmoeting! Zo staan de volgende dingen op het programma: kennismaking en bezichting van Paramaribo, een bedevaart naar Batavia (waar de zalige Peerke Donders veel goed werk heeft gedaan) en een bezoek aan natuurreservaat Bronwsberg of Colakreek. Ook vieren we de H. Mis in de kathedraal van Paramaribo (die geheel van hout is!), brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia (de plek van de Decembermoorden), zal er een culturele avond worden georganiseerd en is er natuurlijk ruimte voor groepsgesprekken met de andere deelnemende jongeren. Overnachten doen we met alle deelnemers op een centrale locatie.

Actief sinds 11 Sept. 2012