In alle rust naar de Paus - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu In alle rust naar de Paus - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu

In alle rust naar de Paus

Door: -

Blijf op de hoogte en volg Reisoptie BINDING

25 Juli 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

In alle rust naar de paus
Na de lange dag van gisteren was het vanochtend roomservice. Met zijn tweeën gingen we ontbijt halen voor de hele kamer waar iedereen verder nog sliep en we echt om half negen het ontbijt moesten hebben.
Daarna op naar de catechese over het discipel zijn, enthousiast geopend door Jochem die aan zijn neefje moet uitleggen waarom hij een “meneer van de kerk” wordt. Monseigneur Hendriks zet een helder betoog neer over hoe je goed leerling kunt zijn. Aan de hand daarvan kunnen we de diepte in met zijn vragen over het geheel.
Onze middag werd door velen benut om alvast naar Copacabana beach te gaan waar de paus een gebedsviering voorgaat vanavond. Verbazingwekkend genoeg gaat het allemaal heel vlot met het openbaar vervoer. Dat is ons nog nooit gebeurd. Net zoals het de Brazilianen nog nooit is gebeurd dat het vier dagen achter elkaar regent, alleen wel tijdens deze WJD.
Bij de gebedsviering staan we goed vooraan. Dat is mooi, want dan kun je de paus goed zien lachen. Als de dranghekken weggaan en iedereen vrij over het strand een plaats kan zoeken, is het helemaal mooi. De hele menigte rent achter de pausmobiel aan. En als de paus dan ook nog de naam van de vorige paus mee gaat scanderen in zijn dankwoord, is deze paus Franciscus helemaal in onze harten gesloten.
Een mooie religieuze afsluiting van de dag en daarbij pakken we ook nog even een sportieve afsluiting. We hebben tenslotte niet voor niets een bal gekocht. Uiteindelijk is iedereen heerlijk moe zijn of haar bed in.

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Reisoptie BINDING

Beleef onze verhalen over onze pelgrimage naar de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Allereerst beleven we de ‘Missionary Week’ in Paramaribo, Suriname! We storten ons daar in een programma van ontmoeting, vieren, cultuur en geschiedenis, waarin de verbindingen tussen jongeren onderling en tussen Nederland en Suriname worden uitgediept. De deelname aan de WJD in Rio zorgt voor verdere verbondenheid tussen jongeren onderling en de band van jongeren met de lokale geloofsgemeenschappen in de lokale bisdommen. Wij bereiden ons voor op een week vol verschillende activiteiten en ontmoeting! Zo staan de volgende dingen op het programma: kennismaking en bezichting van Paramaribo, een bedevaart naar Batavia (waar de zalige Peerke Donders veel goed werk heeft gedaan) en een bezoek aan natuurreservaat Bronwsberg of Colakreek. Ook vieren we de H. Mis in de kathedraal van Paramaribo (die geheel van hout is!), brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia (de plek van de Decembermoorden), zal er een culturele avond worden georganiseerd en is er natuurlijk ruimte voor groepsgesprekken met de andere deelnemende jongeren. Overnachten doen we met alle deelnemers op een centrale locatie.

Actief sinds 11 Sept. 2012