We gaan terugblikken - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu We gaan terugblikken - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Reisoptie BINDING - WaarBenJij.nu

We gaan terugblikken

Door: -

Blijf op de hoogte en volg Reisoptie BINDING

31 Juli 2013 | Nederland, Nederland

Weer vanuit Nederland; de thuisblijvers worden nu door de deelnemers weer helemaal bijgepraat. Om het reisverslag compleet te maken, hieronder twee verslagen van deelnemers. Als er nog meer komen, volgt dat zo snel mogelijk:

Hola! Met deze begroeting hebben we een hoop leuke mensen leren kennen, het lokte uit tot de vraag: ‘Where are you from?’ Onderweg naar de verschillende hoogtepunten hebben we leuke ruilitems, bijvoorbeeld klompjes, gewisseld en zijn we op de foto gegaan met onze Nederlandse vlag. We voelde ons echte BB'ers (bekende Brazilianen).

De Corcovadaberg was zeer indrukwekkend. Na een regenachtige dag gingen we om 12 uur 's avonds de berg op met het treintje. Het Jezusbeeld leek te zweven door het miezerige weer en de lampen die erop gericht stonden. Na vele 'originele' foto's van het beeld en het prachtige uitzicht gingen we zingend: ‘wiggle wiggle!’ weer naar beneden.

De slaapplek op Copacabana Beach, tijdens het slotweekend, veroveren voor de overnachting was echt hi-larisch. Samen met nog enkele andere Nederlanders zijn we de "strijd" aangegaan voor ons territorium! Door het enorme enthousiasme en de drukte was het haast onmogelijk de ruimte voor de groep vrij te houden. Eenmaal geïnstalleerd ervaren we de echte WJD sfeer! Na de aanbidding hebben we schouder aan schouder, heel knus, op het strand geslapen.

De reis was een super ervaring waarbij we veel hebben gelachen, grappige uitspraken gehoord hebben en vooral ook elkaar beter hebben leren kennen. Het geloof werd verdiept en sloten we zondagavond de WJD af met elkaar; inmiddels als zeer goede vrienden!!

Hanneke en Sofie

Zaterdag 13 juli was het dan zover. Om vijf uur in de ochtend zijn we gaan rijden richting Schiphol. Daar aangekomen moesten er nog wat dingen gebeuren; inchecken, bagage afgeven, toeristenkaart ophalen, enzovoort. Achter de douane verzamelde de groep weer, voor de reiszegen.
Hierna was het nog kort wachten, voordat we door de laatste controlepost konden en mochten boarden. Het vliegen was voor mij nog best nieuw, maar het is mij 100% meegevallen.

In Suriname aangekomen kregen we gelijk een warm deken over ons heen; letterlijk en figuurlijk. Los van het feit dat de temperatuur lekker hoog was, werden we heel hartelijk ontvangen, wat de rest van de week zo is doorgegaan. Het maakte niet uit waar we kwamen, bijvoorbeeld in Batavia, wat een hele mooie indruk op mij heeft gemaakt. Vooral de omgeving daar.
Daarnaast ben ik, met mijn zus Ellen, een dag op bezoek geweest bij vrienden. Dat heeft ons heel goed gegaan.

Een week na vertrek zijn wij vroeg in de nacht vertrokken richting Rio de Janeiro. Ook deze reis is voorspoedig verlopen. De tijd in Rio was een week met mooie ontmoeting en onder andere een bezoek aan het Christusbeeld op de Corcovadoberg, catecheses en het slotweekend. Het slotweekend begon met een avondwake en sloot af met een gezamenlijke eucharistieviering; op Copacabana!

Het was een mooie WJD en ik wil hiervoor iedereen heel erg bedanken!

Pedro de Smit.

Verslag uit: Nederland, Nederland

Reisoptie BINDING

Beleef onze verhalen over onze pelgrimage naar de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Allereerst beleven we de ‘Missionary Week’ in Paramaribo, Suriname! We storten ons daar in een programma van ontmoeting, vieren, cultuur en geschiedenis, waarin de verbindingen tussen jongeren onderling en tussen Nederland en Suriname worden uitgediept. De deelname aan de WJD in Rio zorgt voor verdere verbondenheid tussen jongeren onderling en de band van jongeren met de lokale geloofsgemeenschappen in de lokale bisdommen. Wij bereiden ons voor op een week vol verschillende activiteiten en ontmoeting! Zo staan de volgende dingen op het programma: kennismaking en bezichting van Paramaribo, een bedevaart naar Batavia (waar de zalige Peerke Donders veel goed werk heeft gedaan) en een bezoek aan natuurreservaat Bronwsberg of Colakreek. Ook vieren we de H. Mis in de kathedraal van Paramaribo (die geheel van hout is!), brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia (de plek van de Decembermoorden), zal er een culturele avond worden georganiseerd en is er natuurlijk ruimte voor groepsgesprekken met de andere deelnemende jongeren. Overnachten doen we met alle deelnemers op een centrale locatie.